Neowise'a veda..

Geçen aylarda birden gökyüzünde beliren, kuyruklu yıldız Neowise..
Peki kuyruklu yıldız nedir? Gerçekten bir anda mı var olur?
Onlar da yörüngelerinde dolanan, donmuş gazlar, buz ve kozmik toz karışımından oluşan gök cisimleri aslında. Görünebilmeleri için Güneş'e yaklaşmaları gerekiyor.
Neowise'da Mart ayı içinde yavaş yavaş Güneş'e yaklaşmaktaydı ve ismi "Neowise" olan bir teleskop onun varlığını keşfetti. Aslında şu an bile gökyüzünde yörüngesinde dolanmakta olan bir kaç kuyruklu yıldız var. Astrofotoğrafçılar için kuyruklu yıldızlar her zaman nadir birer hedeftirler. O zaman neydi Neowise' ı bir anda bu kadar gündeme gelmesine sebep olan şey? Elbetteki parlaklığı... Neowise parlaklığı ile çıplak gözle bile görünmekteydi. Durum böyle olunca da sadece astrofotoğrafçılar, astronomlar değil bir anda herkesin ilgisini üzerinde topladı. 
5 Temmuz akşamı, çoğu zaman olduğu gibi gökyüzü ile ilgili gelişmelerin, bilgilerin bulunduğu siteleri incelerken, Atlas ve Swan kuyruklu yıldızlarının son durumuna bakmak istedim. Atlas görünecek diye beklerken çekirdeği parçalanmaya başladığı için bir anda parlaklığı azalmıştı. Swan'ı ise bir hafta aralıksız her sabah gökyüzünü incelememe rağmen göremedim.  Kuyruklu yıldızların görünmeleri için Güneş'e yakın olmaları gerekiyor ama aynı zaman bu sebeple Güneş'in doğuş ve batış saatinden hemen önce veya sonra ancak görünebilmesine imkan veriyor. 
Evimde, kuzeydoğu taraftaki balkonumun manzarası pek iyi sayılmaz. Çok yakınımdaki binalar ufku kapattığı için, malesef, o yönde gökyüzünde bulunan cisimler hemen doğar doğmaz görünmüyor. O akşam, internette kuyruklu yıldızları incelerken, Neowise isimli daha önce farketmediğim bir kuyruklu yıldızın çıplak gözle görülebilecek parlaklığa ulaştığını gördüm. Doğrusu ilk anda yanlış baktığımı düşündüm:) tekrar inceledikten sonra farklı sitelerde araştırma yaptım. Çekilen fotoğrafı var mıydı peki? Hemen bunu araştırdım. Henüz fazlaca fotoğrafı da çekilmemişti, ama çekilen bir kaç karede de oldukça belirgindi. Comet Swan'da özellikle Güney yarım kürede çekilen fotoğraflarında çok belirgindi, ama gel gör ki ben onu hiç görememiştim. Neowise gerçekten çıplak gözle görünüyor olabilir miydi? Bu düşüncelerle beni büyük bir heyecan sardı. Saat 04:00'da tekrar uyanmak üzere 2:30 gibi uyudum.. Uyanır uyanmaz balkona koşup önceden hazırladığım olan ekipmanı kurdum. Gökyüzü haritalarında baktığım konumuna doğru fotoğraf makinesinin açısını ayarladım. Bir yandan da "karşımdaki binanın arkasında mı kalacak acaba" diye düşünüyordum.  Ve ilk kareyi çekmemle müthiş şaşırdım. Gerçekten orada, bir binanın tam çatısının üst hizasında, karşımdaydı. Bir kare daha çektim ve çıplak gözle de aynı noktaya baktım. Gözle de farkedilebilen, hafifçe parlak bir kuyruğu vardı. Hemen eşimi uyandırdım, "gökyüzünde görünen bir kuyruklu yıldız var hemen bakmalısın" dedim. Kim uykusundan böyle uyanır ki.. Gökyüzünde bir kuyruklu yıldız ile.. Geçtiğimiz aylarda Swan'ı görmek için epey uğraştığımı biliyordu ama  sonuç olumsuzdu tabi. Balkona geldiğinde o da kuyruklu yıldızı görmüştü. Gün aydınlanana ve Neowise görünmeyene kadar çekimler yaptım. Fotoğrafları da yine o anlarda paylaştım. Benimle birlikte gökyüzünü takip eden tüm gökyüzü takipçileri ile bir an önce bu anları paylaşmak istedim çünkü. 
Ertesi günlerde yine sabahları balkondan çekim yaptım. Arada bir iki gün, hava bulutluydu. Sonra yeniden açınca sabah saatlerinde babamla sözleştik ve çekim için Güneş henüz doğmadan Reşadiye'ye gittik. Kuyruklu yıldızın peşinden ayrılamıyordum:) Bir kaç kare çeksem de hava hemen aydınlandığı için zaman yeterli olmuyordu. Neowise o sırada sadece sabahları görünüyordu ve Güneş'e en yakın olduğu konumdaydı. Bu parlaklığını oldukça artırmıştı. Ama bir kuyruklu yıldız için, Güneş'e en yakından geçmek demek, Güneş'in çekim etkisinde kalıp çekirdeğinin parçalanma ihtimali de demekti. O yüzden ertesi güne "Neowise görünür mü?" belli değildi. 
Neowise'ın parlak zamanlarını daha uzun süre ile kayda alabilmek için, Reşadiye'de önceden belirlediğim bir tarlaya akşamdan gitmeye karar verdim. Etrafı dikenli tel ile çevrilmiş ve içinde ufak bir kulübe olduğu için, çekim açısından nispeten güvenli sayılırdı. Tüm gece, Samanyolunu çektikten sonra saat 04:00' a yaklaşırken yönümü değiştirdim ve Neowise'ı çekmeye başladım. Yükseldikçe parlaklaştı. Kuyruğu da çok net gözlemlenmekteydi. Sabah gün doğumu ile birlikte çekimleri tamamladım.   
                                  

O geceden bir kare.

     
     Bir kaç gün sonra da kuyruklu yıldız kendisini, kuzey batı ufkunda göstermeye başladı. 
Güneş etrafından dönüp yörüngesinde ilerlerken, 23 Temmuz tarihinde, Dünya'ya en yakın olacağı noktadan geçecekti. Gözlem yapmak ve tabiki fotoğraf çekmek için, kuzey yönünde şehir ışıklarının görünmediği bir alana gitmeye karar verdim. Neowise o karanlıkta, hiç bir ekipman olmadan da müthiş bir şekilde farkediliyordu. Kuyruğu oldukca artmıştı ve parlaktı. Onu en parlak gördüğüm anlardandı.

     Sonraki günlerde Güneş'ten ve Dünya'dan uzaklaşarak yörüngesinde ilerlemeye devam etti. Parlaklığı da günden güne azaldı. Uzun bir yolu var. Tekrar karşılaşabilemiz için 7000 seneye yakın bir zaman gerekiyor ki insan ömründe ikinci bir karşılaşma olması ihtimali yok. 
     Evrende bilmediğimiz bir çok cisim kendi yolunda ilerliyor. Neowise'da onlardan biriydi. Bizler bu bir aylık süreç içinde uzaydaki yolculuğuna tanıklık ettik. İlerleyen zamanlarda karşımıza neler çıkacak, bekleyip göreceğiz. Yeni gözlemlerde ve yazılarda görüşmek dileğiyle, şimdilik hoşçakalın. 

Yorumlar

  1. Paylaşımlarınızla bizi de heyecanınıza dahil ettiğiniz için teşekkür ederim.��

    YanıtlaSil
  2. Paylaşımlarınızla bizi de heyecanınıza dahil ettiğiniz için teşekkür ederim.💜

    YanıtlaSil

Yorum Gönder