ilk Ay ve Samanyolu Fotoğraf Çekimlerim


     Fotoğraf makinesini kullanmaya başladığım ilk zamanlarda en çok gün batışı fotoğrafı çekiyordum. Ara sıra makineyi alıp nerede çekmeliyiz ki daha güzel olsun fotoğraflar diye genellikle yüksek rakımlı köylerde dolaşıyorduk. Bu süreçte hem yakınlarda bulunan köyleri, kasabaları hem de yavaş yavaş fotoğraf çekmeyi öğreniyordum. Öğreniyordum derken, ilk bir kaç ay bir çok kişi gibi, sadece otomatik modda çekim yapabiliyordum:) Bu şekilde çektiğim ilk fotoğraflardan biri...

Mart-2016 / Gesi-Kayseri

     İlk başlarda sadece Dolunay olduğu zamanlarda Ay fotoğrafı çekmeye çalışıyordum. Tabiki Ay fotoğrafları otomatik mod ile çekilemiyordu. Zamanla, deneye yanıla, yüzlerce fotoğraf çekerek Ay fotoğrafı çekmekte bir miktar yol alabildim denilebilir. Ay fotoğrafı çekmek bana fotoğraf makinesinin nasıl kullanılacağını öğretmiş desem yanlış olmaz sanırım. Ay'ın fotoğrafta parlak çıkıp çıkmayacağını, yüzeyindeki şekillerin nasıl görüneceğini, sadece enstantane ayarını yaparak  fotoğraf çekebilmeye başlamıştım. Enstantane diyorum, çünki ilk başlarda internetten okuduğum "Ay fotoğrafı nasıl çekilir?" yazılarında iso için 100, diyafram içinde en açık olacak şekilde ayarlanarak, çekilmesi öneriliyordu. Bende bu ayarları sabiltlemiştim, iso 100/diyafram 3.5. Fotoğraflar çekip bu fotoğrafları inceledikçe neyi nasıl yapmak istediğimi de netleştirmiş oldum. (Bu arada diyafram/iso/enstantane ayarlarını öğrendikten sonra da, yine iso100 ve diyafram olabilecek en acık ayarda çekiyorum Ay fotoğraflarını. Ay fotoğraflarının temel ayarı bu bence.)

23 Mart 2016

      Bir süre sonra Ay'ın doğarken evimden de göründüğünü farkedip bir süre de bu şekilde fotoğraflar çekmeye başladım. Tabi halen Ay fotoğrafı çekmek için Dolunay olmasını bekliyordum. Evden fotoğraf çekebilmek için Ay'ın doğuş saatlerini takibe başladım:) Anladım ki Ay her gün doğuyor ve batıyordu aslında:)  Fotoğrafını çekmek için Dolunay beklemeye gerek yoktu. 
    Bir yıla yaklaşan bir sürenin sonunda şu anda da kullanmakta olduğum 300 mm lensi aldım. Önceleri gün batımı için gittiğimiz köylere, kasabalara bu sefer Ay doğuşu için gitmeye başladık. Uzun zamandır gün batımı çekmek için özellikle bir yere gitmedim:) Gözlem yaptıkça, çekilmiş olan fotoğraflara bakıp inceledikçe ve fotoğraf çektikçe Ay'ın tüm evrelerinde ve tüm karanlık koşulllarında nasıl fotoğraf çekmek gerektiğini daha iyi anladım diyebilirim. 
     2016 yılı bahar ve yaz ayları Mars, Saturn, Venüs ve Merkür'ün penceremden sürekli göründüğü dönemlerdi. Her ne kadar o zamanlar bana bu çok normal gelse de, aslında bunun da bir döngü olduğunu yine zamanla anlayacaktım:) 

20 Ekim 2016 Gün batımından sonra Gökyüzünde bulunan gezegenler ve Erciyes Dağı


     Akşamları Ay ve gezegenleri inceleyip fotoğraflarını çekmek gece fotoğrafları ve uzun pozlama konularında tecrübe kazandırıyordu bana. Mars'ın Dünya'ya en yakın olduğu dönemde onun fotoğrafını çekmeyi dahi denemiştim. Özellikle instagramda çok karşılaştığım ve çocukken köyde açık ve net bir şekilde gördüğüm Samanyolu'nu tekrar görebilmek ve fotoğrafını çekmek yeni bir merak konusu olmaya başladı benim için. Samanyolu fotoğrafı için en uygun zamanın gece olması, şehirden hiç görünmemesi bu çekimi çok zor kılıyordu:( 
     2017 Haziran ayında şehir dışına çıkacakken fotoğraf makinesını ve tripodu yanımıza elbetteki almıştık. Dönüş yolunda bir benzinlikte durup yoldan geçen arabaların ışıkları eşliğinde uzun zamandan sonra ilk kez Samanyolunu gördük diyemiyorum malesef. Araç ışıkları yolu çok fazla aydınlatıyordu. Güneye doğru fotoğraf makinesini ayarlayıp bir kaç çekim denemesi yaptım. Samanyolu tam algılanmasa da Akrep takım yıldızını görebiliyordum. Çekimide o şekilde yön belirleyerek yaptım. 3-4 kare çektikten sonra benzin istasyonundan birinin geldiğini farkettik. Gecenin bir yarısı tripod ve makine ile ne yaptığımızı haliyle merak etmişti adam. O bize doğru yaklaşırken bizde yavaş yavaş toparladık eşyaları. İşte bence Samanyolu fotoğrafı çekmenin en zor kısmı bu. Gündüzleri bile fotoğraf çekmek insanların merakına sebep olurken, gece ve bir de tam karanlık  yerlerde Samanyolu'nun görünmesi, özellikle güvenlik anlamında en zorlayıcı bölüm:) Sonuçta o gün çok net göremesek de, fotoğraf makinesi ile 1-2 kare yakalamayı başardık. Çok başarılı süper fotoğraflar olmasa da her işin bir başlangıcı vardı... 


Haziran-2017/Kayseri-Çorum yolu



Yorumlar