Astronomy Picture of the Day

       APOD, "Astronomi Picture of the Day" yani "günün astronomi görüntüsü" ibaresinin kısaltılmış hali. Özellikle astrofotoğrafçıların ve astronomi ile ilgisi olanların günlük olarak takip ettiği, benimde yaklaşık 2000'li yıllardan beri ziyaret ettiğim, internet ortamındaki, en büyük astronomi görüntüleri arşivi.
       Geçen hafta dolunaydan bir sonraki gece Ay ve Jupiter'in gökyüzünde yakın konumda göründüğünü farkedince birlikte fotoğraflamak istedim. Saat 02:50 civarında tripod ve makineyi kurarak çekime başladım. Jupiter ve Ay 300 mm objektif ile tek karede sığabilecek kadar yakındılar. Böylece Jupiter ve uyduları ile birlikte bir görüntü yakalanabilirdi. Ay'a yaklaşmakta olan ince bulut tabakasını bekleyip pozlama değerlerini artırarak Jupiter'in uydularının da fotoğrafta cıkmasını sağlamak için yaklaşık 8-10 kare değişik ayarlarda çekim yaptım. Daha sonra fotoğrafları bilgisayarda inceleyerek en doğru ayarda olanların parlaklık ve konstrast ayarlarını düzenleyip Instagram ve twitter ortamında paylaştım. Paylaştıktan sonra fotoğrafı birde APOD'a gönderdim. Takip eden günlerde APOD'dan fotoğrafımın yayınlanacağı ile ilgili bir mail aldım ve ertesi günde fotoğrafım NASA'nın APOD sitesinde günün astronomi görseli olarak paylaşıldı.
Moons Near Jupiter

 Fotoğrafı APOD sayfasında görmek isterseniz aşağıdaki bağlantıya tıklayabilirsiniz.

Alttaki fotoğrafta Jupiter'in uydularının isimleri belirttim.Normalde 4 büyük uydusu görünmekte ancak fotoğraf çektiğim saatte Io Jupiter'in arkasında kaldığı için burada görünmüyor:(

Jupiter'in yakınındaki aylar..

     Çekim tekniği ile ilgili olarak şunu belirtmek istiyorum.Normalde Jupiter uydularını fotoğraflamak icin 1-2 saniyelik, yüksek iso ile pozlama yapılması gerekir. Ancak o ayarlarla çekim yapıldığında Ay çok parlak çıkar ve üzerindeki kraterler, Ay denizleri görünmez, tamamen bembeyaz bir daire olarak görünür. O yüzden havadaki ince bulut tabakasını bir filtre gibi kullanarak pozlama ayarını artırabildim. Böylece tek karede Ay'da Jüpiter'de istediğim görüntüde çıkmış oldular.Ayrıca fotoğrafta, Ay ışığının bulutlarda kırılma etkisi ile maviden kırmızı rengine doğru oluşturduğu hale de görünmektedir.
 

Fotoğrafın exif bilgileri ise şu şekilde:
Nikon D7100 Nikkor 55-300mm At 300 mm
exp: 0.8 sec at f/5.6 iso 100


     İçinde Ay'ın yer aldığı bir fotoğrafımın uluslararası bir platformda yayımlanmaya değer bulunması beni inanılmaz mutlu etti. Ben sadece, gözkyüzünü gözlemlemeyi ve o anların fotoğraflarını çekerek kayda almayı sevdiğim için Ay ve gökyüzü fotoğrafları çekiyorum. Yaptığınız her hangi bir işe karşı bir ilginiz, sevginiz yok ise hiç bir kuvvet sizi gece yarısı 02:59 'da, kimseyi uyandırmamak için sessizce parmaklarınızın ucuna basarak balkona çıkarıp, balkonda dikkat çekmemek için ışık kullanmadan, karanlıkta tripod ve makineyi kurdurup, bu fotoğrafı çektiremez. Neredeyse 3 yıla yaklaşan fotoğraf maceram da fotoğraflarımdan birinin dünya arşivlerinde yer bulmuş olması benim için her zaman güzel hatırlanacak bir anı oldu. Fotoğraflarıma değer verip sosyal medya ortamlarında beni takip eden herkes benim için bir motivasyon kaynağı olmuştur. Her birine ayrı ayrı teşekkürlerimi birde buradan ileteyim. İnşallah önümüzdeki zamanlarda astrofotoğrafçılık alanında Ay ve gezegenlerle ilgili daha uzun süreli ve farklı konseptlerle çalışmalarımı daha ileriye götürmek istiyorum. 
    Aynı gün akşamı Ay doğarken çektiğim Ay ve Jupiter'in videosunu altta görebilirsiniz. Şimdilik hoşçakalın..

Yorumlar